Pages

Monday, December 4, 2017

Bubur salmon untuk baby paling sedap

Assalamualaikum..

Sebagai seorang mama yang pentingkan rules no sugar no salt untuk baby bawah 2 tahun, aku suka buat experiment dengan makanan. Dari umur Iman 6 bulan macam-macam menu aku pernah masak. Paling gigih, pernah buat chicken stock tau! Pishangggg menunggu rebus ayam 12 jam! Habis gas, tapi Iman tak suka.. Haha...!

Umur 6 bulan sampai 10 bulan, aku memang buat puri je. Gabungkan 2 bahan je. Simple giler.. Lepastu blend dan simpan stock seminggu.

Lepas 10 bulan, aku nampak Iman macam dah bosan nak makan puri. So, aku cuba masak bubur. Tapi blank sebab tak sedap! Banyak kali rasa nak letak garam je. Huhu..  Kesian Iman makan tak sedap.

Lepas banyak kali mencuba, aku jumpa resepi yang simple dan best. Iman makan memang banyak sangat. Kadang-kadang aku sampai risau, dia ni baby ke dah besar.. Haha

Iman suka bubur Salmon dengan Brokoli.  Yang ni memang aku selalu masak lebih. Korang cuba la resepi ni, mana tahu baby korang suka jugak. Oh ye, boleh je tukar dengan ayam. Bau dia sebijik macam bubur mcD.

RESEPI BUBUR SALMON
Bahan
Bawang putih
Bawang merah
Halia
Brokoli potong kecil
Isi salmon
Serbuk lada putih
Serbuk lada hitam
Basil
Olive oil
Beras

1. Tumiskan bawang dengan halia sampai wangi
2. Lepastu masukkan Brokoli dan salmon, sambung tumis sampai keluar bau. Bila dah nampak kering tumiskan sekali beras.
3. Bila nampak beras dah keperangan, masukkan secawan air, buka api besar.
4. Masukkan serbuk lada putih,lada hitam dan basil, jangan masukkan banyak ye, cukup sekadar bagi bau je.
5. Kacau mesra lepastu masukkan 3 cawan air dan biar bubur masak dengan api paling kecil
6. Bila dah dapat teksture bubur yang korang nak, boleh tutup api.
7. Apa lagi.... Ajak la si kecik makan 😂



Memang simple tapi sedap! Walaupun tak letak garam, memang terasa rasa lemak bubur tu sebab kita masak dengan api kecil.

Iman kalau makan memang senang. Lagi-lagi bubur feveret,  dia akan duduk depan kita sampai suapan paling last. Tak gerak pi mana-mana sebab takut mama makan bubur dia..haha


Ini iman lepas makan. Muka ada senyummmm.
Lepas ni aku share pulak resepi nasi goreng marjerin. Pun feveret Iman jugak.

Till next entry 🌷

No comments:

Post a Comment