Pages

Friday, November 4, 2016

Cara Terminate Akaun CELCOM semudah ABC

Assalamualaikum..
Hi semua..

16 Oktober lepas genap lah setahun aku bersama Celcom. So far, oookeeyyyylahh.. Line pun laju..
Tapi sebabkan komitmen dah tinggi dan kadar penggunaan pun tak seheavy dulu, baiklah kita terminatekan saje.
After all, ade Unifi kat rumah. So, tak perlu dah kot extra postpaid line ni.
Huhu..

Sama la mana-mana telco pun.
Kalau nak switch to, memang senang. Sejuta cara dia bagi. Boleh buat online la, daftar kat kedai topup la..
Kat booth-booth tepi jalan pun boley..
Part nak TERMINATE.. Haaa.. that's tricky!
Saje la tew nak susah-susahkan kita. Dah la ngan takde mase nye nak pi center.. Konfem dari bulan ni, membawak ke bulan depan..
Tak terminate sampai ke sudah.

Jadi kat sini, aku share cara nak terminate nombor Celcom ni.
SENANG aje sebenarnyaa..

Cara pertama :

1. Offline
Walk in ke mana-mana kedai celcom. Kat blue cube pun boleh. Boleh check kat sini untuk refer lokasi kedai Celcom ni
https://www.celcom.com.my/personal/helpsupport/findastore

Mudah.. Caranya
Walk in > ambil nombor giliran > buat pembayaran > isi borang termination > akaun korang ditamatkan on-the-spot

Tapiii..
Pastikan nombor korang tak terikat dengan sebarang kontrak. kalau ada, kena la bayar penalti/denda.

2. Gunakan Celcom careline

dial :
1111 from Celcom numbers
019-601 1111 from Celcom numbers, fixed lines and other mobile operators
+6019-601 1111 if you are abroad

Pilih bercakap dengan operator. Ceritakan masalah korang dan bagitahu nak terminate.
Sebelum tu korang HARUS jelaskan semua bil-bil tertunggak. Kalau tak depa tak layan ye.
Kalau korang berjaya nak terminate, korang HARUS jawab satu panggilan daripada celcom. Selalunya lepas 2 3 hari, diorang akan call korang semula.
Nak confirmkan if korang betul-betul nak terminate ke tak..

Korang kena lah jawab," ini betul-betul.. bukan cobaan...."
dan akaun korang akan diterminate selepas itu.

Leceh sikit la.. Sebab thru phone ni dia tak nak terminate terus.. Harus lah nak tarik tali eh ah eh ah gitu..
Dan, take note of your billing cycle..  NI PENTING!!
Supaya korang tak menyumpah bila kene bayar bil lagi, walaupun korang dah terminate. Dia panggil final bill ke last bill ke cane entah..

Kalau billing cycle korang setiap 28 haribulan,
Pastikan korang berjaya terminate akaun korang sebelum 28 haribulan..

Kalau billing cycle korang setiap 28 haribulan tapi 30 haribulan baru berjaya terminate akaun (which is terlebih 2 hari),
Prorated charge atau full amount of bill akan dikenakan kat korang..
Meaning..
Ko kene bayar bill extra 1 bulan lagi.. Walaupun ko dah terminate dah..Sebab dah terlepas cycle bill 28 haribulan tu.
Paham tak? Hehe

Jangan pulak next month bila dapat bill lagi, korang jadi incredible hulk, super saiya, telinga keluar asap, badan berapi bagai tau..
Akak dah btau siap-siap kat sini..hehe

Haa..Rasanya tu je kot caranya..
Aku kongsi sini sebab aku rasa ramai je yang tercari-cari cara nak terminate ONLINE..
Haha... Tak dapek yo..
2 cara ni je yang boleh.. Hehe

Semoga entry ni bermanfaat
Semoga berjaya :)

Untuk tatapan reader.. In case rindu.. eh? :p










47 comments:

  1. kalo nk stay no lama n pkai line lain still kne terminate gak ke line yg sebelum ni or just inform je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lunaskan bill dengan telco lama dan port out ke telco baru. Tak perlu terminate. Pastikan tiada tunggakan dengan telco yang lama :)

      Delete
    2. Kire x kisah wlaupun dah terlepas billing cycle.. Or sme je mcm wktu kite terminate?

      Delete
    3. Cik tp kenapa bila sy dh bayar full bill Dan tukar ke line baru. Celcom x pernah bgtau bill sy trtnggak. Slps 6 bulan bru makhamah bg Surat notis trtnggak?

      Delete
    4. boleh check bill online. download apps Celcom Life. So kalau bill tak sampai rumah, kite boleh refer bill online. senang.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Tq... Info yg sgt2 membantu saya

      Delete
    7. Sama jd kat saya...dah bjaya terminate bil dah jelas..tiba2 ada notis tertunggak..blh guide x camne nk wat

      Delete
    8. sama dgn saya.. padahal saya terminate sebelum biling cycle saya dan saya oun dah siap bayar semua bil tapi tiba-tiba ada pulak dia call beritahu ada final bill lagi.. sama macam loan bank betul laa..

      Delete
  2. terima kasih bnyak2 bagitau cara2nya kak, hehehehe

    ReplyDelete
  3. kalau ada ambik fon dengan celcom ada kaitan dengan bill ke?? atau asing2??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau beli fon, biasanya terikat kontrak. Kalau takde kontrak, maybe boleh tapi hp continue bayar macam biasa. More info kena discuss dengan celcom ya 😊

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Sy dh terminate akaun celcom. Cycle bill setiap 18hb oktober 2017. Sy terminate 13hb oktober 2017. Sebelum cycle bill. Sy settle bill amaun semua dah dan adalah baki lg rm 17 yg perlu sy byr. Sy hold dulu amaun rm 17 tu. Arini, 2/5/2018 sy dpt call dr syt pemungut hutang, sy ada hutang sebanyak rm97 perlu dijelaskan. Sy nk tahu, knp sy dikenakan caj lg wlaupun sy dh terminate sblum cycle bill. Sy dh tnye kat org di celcom tu.. nanti sy hanya perlu jelaskan lg rm 17. X kisah bila2 pun dan tiada caj trtunggak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa yg kata RM97 tu scammer. Celah mana lak tetiba dtg RM97

      Delete
  6. Hi , saya lama dah tak pakai celcom postpaid 2017 tapi tak la habis tahun dalm 2017 tu pakai , sebab kena poting so smpai skrg saya tak guna lagi . tapi surat 3 kali dah kirim . mereka bagi amaran tempoh ubtuk buat perbayaran . ada la dalam 1k . before sy pakai dulu rm8++ je . tapi skrg rm1k dan line pun diputuskan dah . smpai skrg sy tak pakai lagi number celcom tu . Buntut sy , apakah undang² tindakan diambil mereka ow ? Siapa tahu ? 😔

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lah kita ..saya pun terikat kontrak dua tahun bayaŕ rm317..tpi saya abaikan

      Delete
  7. selepas terminate, no tel masih boleh guna lagi pada telco lain?

    ReplyDelete
  8. Hi,sy trikat dgn kontark celcom pakage rm98 tp skrg sy nk tukar pakage ke rm80 boleh ker?

    ReplyDelete
  9. Hi,sy trikat dgn kontark celcom pakage rm98 tp skrg sy nk tukar pakage ke rm80 boleh ker?

    ReplyDelete
  10. Thn 2018/12, sy cube port out dr celcompostpaid ke celcom prepaid..end up, dia suruh p telco lain dlu, register telco lain dlu..
    2019-bln januari, p telco bru utk buat port out(lps sekian lama bertarik tali dgn celcom), pasal ic number..
    Bln mac 2019 (skrg), celcom salahkn telco bru silap key in nombor ic, call telco bru, dorg ckp, ic register dkt celcom x boleh proceed..
    End up.. sy terasa mcm nk keluar dr semua konflik ni(����‍♀️����‍♀️), terus buat keputusan utk terus tukar nombor..
    Tp, ade idea x, utk prepaid yg x ‘makan’ duit bnyk, tp, call unlimited, basic internet free???(tolak celcom, digi, umobile..����)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba awak try guna Maxis prepaid sbb sy pon guna Maxis prepaid jgk ..ade call unlimited tp syarat dia kena langgan internet ..tp sy cadangkan kaji dulu tempat awk .. coverage ape yg bagus dkt tempat awak tu jgn ikot emosi je..mcm dkt tempat sy line Maxis mmg bagus ..kalau guna postpaid ni mula2 mmg best tp bila nk terminate atau port out akan jd menyusahkan

      Delete
  11. Kalau bill da tertunggak selama 6bulan ape yang akan jadi lepas to....

    ReplyDelete
  12. saya da kol n operator ckp msh da bill yg hrs dbyr . sllu nya sy byr awl sblm due 30hb . auto renew kuota 7hb .mcm bln 5 .sy lgsg byr pd 29hb . auto renew kota mcm biasa pd 7hb. sy kol .dh tnya .nk terminate . tp dorg ckp bill msh ada perlu byr . kena jelaskn bill dlu lps tu bru boleh terminate . sy ckp mmg btl2 mahu terminate . sy tnya bila dh jelaskn bill , perlu col diorg back ke utk terminate plan postpaid .dorg ckp ya . tp mcm mna nk byr kalo blom smpi gik due ya

    ReplyDelete
  13. Mcm mana nak terminate nmbr celcom bill dengan mudah x perlu pergi centre.sakit jiwa pakai bill ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. call je center celcom terus, xpayah tggu dkt blue cube..make sure, xde bil yg outstanding..
      tp, bila call center, 1. ade agenda 'pujuk rayu' dr CS dorg..(jgn mudah cair, kuatkn hati utk terminate..)2. line masih akan aktif smpi habis billing cycle..3.good luck, utk hapuskn akaun celcom, sis..

      Delete
  14. Kalau nk terminate dia akan kol kita utk comfirmkan balik nk terminate? Tp kalau simkad nombor tu dh hilang atau fon dh hilang mcm mana? Dia nk kol sape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh request simkad baru dulu. Lps tu baru terminate.

      Delete
  15. kalau dh full bayar outstanding mcm mne ya nombor tfon yg kita guna ini nak tukar telco lain ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh pergi mana2 telco Dan minta utk port in ke telco pilihan tu.

      Boleh kekalkan nombor lama.
      Janji telco lama xde outstanding

      Delete
  16. salam kak, sy ad contrack 2tahun.. then contrack sy bru 6 bulan .. sy nk terminet.. mcm mna kak terminet tanpa ada high risk.. akak boleh tolong sy tak ? tolong detail

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama laa. tapi yg sy tahu bil kena lunaskan jg sblm terminate. Dan bayar penalti tu. berapa bulanan yg awk kena bayar?

      Delete
    2. Sy pom, kontrak 2 thun nak terminte jugak, brape ye penalti yg akn dikenakan?buntu lh mcm ni��

      Delete
  17. kalau sy ambil wifi home fiber pelan celcom rm 100. saya terikat kontrak 2 tahun. Kontrak sdh berjalan 7 bulan tp sy xbayar bil. saya nak tahu apa jadi? sy pun nak terminate jg. Hopefully ada sesiapa yg sudi jawab supaya sy tahu.

    ReplyDelete
  18. Hai sis sye nak tnye sye dh cll operatr dye ckap mmng kne pgi dekat blue cube untuk terminate nmbr tu hmm masalhnye kt tmpat sye ni xde dye ckp kne termnte sdri dkt blue cube

    ReplyDelete
  19. Hi sis saya nak tanya. Contoh kalau bulan 11 punya bill saya dah bayar. Saya nak terminate celcom postpaid untuk bulan 12 jadi saya kena call celcom tu kan sebelum dia renew saya punya data tarikh 18. Tapi bulan 12 punya bill masih tak keluar jadi macam mana ye saya nak jelaskan bill. Ataupun kena call dulu celcom kemudian lepas habis tarikh 18/12 bayar bill macam tu ke ? Maaf saya kurang faham.Dan nombor ni masih boleh guna ke?? Sebab saya nak pakai prepaid celcom dah taknak guna postpaid. Harap sis notice saya ����

    ReplyDelete
  20. Hi sis saya nak tanya. Contoh kalau bulan 11 punya bill saya dah bayar. Saya nak terminate celcom postpaid untuk bulan 12 jadi saya kena call celcom tu kan sebelum dia renew saya punya data tarikh 18. Tapi bulan 12 punya bill masih tak keluar jadi macam mana ye saya nak jelaskan bill. Ataupun kena call dulu celcom kemudian lepas habis tarikh 18/1 bayar bill macam tu ke ? Maaf saya kurang faham.Dan nombor ni masih boleh guna ke?? Sebab saya nak pakai prepaid celcom dah taknak guna postpaid. Harap sis notice saya

    ReplyDelete
  21. Boleh ke saya suruh orang lain untuk terminated number tu?

    ReplyDelete
  22. Boleh ke saya suruh orang lain untuk terminated number tu?

    ReplyDelete
  23. Boleh ke saya suruh orang lain untuk terminated number tu?

    ReplyDelete
  24. Mesti kt sini ada yg rasa xpuas hati, dah byr hbs masa terminate, tiba2 ada pending amount lagi, celcom ni kadang2 dah untung nk untung lg, hutang org tak nak bayar, elok la klu base station tu jadi mangsa mat pet sekali, beli bateri sebiji beribu, last kena timbang kati je

    ReplyDelete
  25. pelan sim postpaid bole ke ditukar balik ke asal iaitu sim prepaid? sbb dah suka guna no tel lama ni :')

    ReplyDelete
  26. Macam mana nak tengok final bill di App Celcom Life

    ReplyDelete
  27. Maaf nak tnya contoh kalo saya ambik postpaid dgn telefon tapi penalti ada kontrak 2tahun kalo tak bayar bil bulanan bergerak macam biasa smpai berape bulan atau bil akan naik je

    ReplyDelete
  28. Hye kak nak tanya..sim kad sy patah so klw mcm nk mnta sim gantian ada bayaran tak..atau ada procedure lain kh?

    ReplyDelete