Pages

Wednesday, July 2, 2014

Kenapa kita perlukan supplement - Cerita Aku Part 1

Assalamualaikum...

Sebenarnya.. ramai yang menyampah bila tengok iklan yang mempromosikan produk kesihatan di Facebook. Ramai yang menganggap, ianya adalah post sampah yang dipost oleh golongan fanatik MLMyang tahu nak menipu je.

Aku sedih jugak bila ade kawan-kawan Facebook yang buat sindiran halus, kononnya tak perlukan supplement pun untuk sihat. Padahal nak sakitkan hati dan bagi kita down down down! Mak ayah kita masa dulu, takde pun ambik supplement,ok je,, Sihat sampai sekarang..

Tapi bila fikir balik.. Ahh, dulu aku pun macam tu.. Kawan nak promot barang, cakap besar.. Taknak sebab rase diri sihat lagi...Siap boleh Argue macam-macam lagi tu ..
*sorry banyak-banyak gary.. Aku rasa ko dah lupa.Tapi aku still ingat. Sorry T_T

Betul ape, umur baru 20-an, mane ade penyakit kan..Badan tak Overweight, Kulit muka pun tegang je.Takde keperluan pun nak ambik supplement-supplemet ni semua.Buang duit!

Meh aku ceritakan, kenapa aku terjebak dalam bisnes Shaklee ni. Ye, bisnes yang jual supplement ni la..
Cerita bermula  tahun lepas.. 2013.. Mase tu aku tengah kumpul duit.. Nak kawen..

Serius aku kata, mula-mula aku masuk shaklee, sebab aku nak duit.Aku nak kaya macam Master-Master .Padahal masa tu bodoh, ingat senang nak jadi Master. Choii.. Diorang jatuh,tergolek terlentang,bukan kita tahu. Dan masa mula-mula aku jual Shaklee, aku tak makan satu pun produk dier.Tak nak lah, kang effect pape kat badan aku.Payah...

Selfish kan? Aku jual nih.. Promot pung pang.. Tapi tak guna pun. Kalo la dibuatnya Shaklee ni bahaya, apa-apa jadi kat customer? Mmg jenuhh la nak jawab.
Sebab kita jual ni supplement.Diorang telan,masuk dalam badan kot.Bukan main sapu-sapu luar je.

Jadi, dekat nak setahun jugak aku bermentaliti babun macam tu. Dan selama itu lah, Sale aku macam sampah. Sekejap ada, sekejap takde langsung.Dan motivasi aku pun Down Down Down ke dasar kerak bumi.Aku ignore Shaklee ni.Lama aku bazirkan masa.Sebab aku ada kerja tetap, income bulan-bulan masuk. Ape ade hal .. Comfort Zone orang panggil.

Satu harini, tiba-tiba aku baca buku produk Shaklee. Saje nak baca betul-betul. Sebab bosan,tak tahu nak buat apa. Came across Omega Guard pastu tanya kat mak.Sebab mak kan Nurse. So mak cakap, Omega guard ni bagus untuk otak..untuk jantung.. Mak suggest aku makan. Tiba-tiba ayah mencelah " tengok pak cik angah tu.Umur dah 70 an tapi badan tegap,sihat, aktif sampai sekarang.Amalkan makan minyak ikan dari muda"
Aku pun tengok la pak cik aku ni.Haah, nak kira umur memang dah berumur.Warga emas dah kiranya. Tapi boleh lagi buat keje orang muda..

Dari situ, slow-slow datang minat nak explore. Dan aku decide nak cuba ESP. Sebab aku memang tak percaya. So try ajela.. Mula-mula memang aku rase siape yang promot-promot ESP ni menipu.Takde beza pun aku rasa.Sama je.

PENIPU! Tapi satu hari sorang kawan ni datang kat aku. Dier ni memang aku dah curious sejak dulu.Asik pandang-pandang. So mase hari tu, dier tanye la." Ko pakai pencuci muka ape ha? ".. Aku da pelik la..Apesal pulak ni.. Pastu dier cakap, muka aku dulu biase-biase je..Tapi sekarang nampak glowing.

BOOOOOMMM!! 
Ok, tersipu-sipu terus pergi toilet.

Yup, baru perasan kulit muka makin halus. Aku guna pencuci muka biase je. Tapi yang bonus, aku pakai masker shaklee ( Plain yougurt + ESP ) 2 hari sekali.

Kesimpulannya disini , kita tak boleh terus judge benda tu tak elok sebab ita tak nampak kesan nya. Sebenarnya, ade perubahan,cuma kita tak perasan.Orang lain yang akan perasan benda tu. Macam orang nak kurus jugak la, Kita punyala menggila diet, makan itu ini tapi cakap badan tak kurus. Padahal orang lain tengok kita da macam Zomba bergerak. Its just the same concept, Jangan fikir benda tu tak bagus sebab kita tak nampak. Tapi mintak pandangan orang, dengan itu, slowly kita akan nampak.
Dan jangan la hina kami yang jual produk-produk ni, sebab korang semua belum tahu sebenarnya. Kalau dah tahu, mesti jadi macam aku dan yang lain-lain, jatuh cinta (^0^) Y

Aku belajar, kalau kita buat sesuatu, pupuk rasa cinta, dan buat ikhlas, bukan sebab duit.. Alhamdulilah, aku sedang dalam proses menanamkan perasaan ini. Dan aku set mind, Duit, bukan main priority. Bila kita ikhlas,jujur dan bersungguh-sungguh, rezeki itu pasti akan datang..Aku pegang itu.

Jadi sekarang, Shaklee Officially dan sign in, jadi lifetime partner aku. Dari supplement, Shampoo, barangan rumah semuanya cap Shaklee. Bukan fanatik tau, sebab aku nak sihat.Banyak lagi impian yang belum tercapai..

Kalau ade sesiapa yang nak join, jom la jadi sebahagian ahli keluarga Shaklee aku. Tak kisah lah, suri rumah ke, student ke, orang berkerjaya ke. Semuanya boleh join.Janji korang serius dan bersungguh-sungguh.Semua akan dapat bimbingan sampai korang semua dapat apa yang korang nak. AIM BIG.Percaya sebelum berjaya.Banyak benefit yang bakal kita dapat, bukan setakat sihat atau wang ringgit.Kita juga dapat award,reward dan paling bernilai ramai kawan-kawan baru yang positif dan ikhlas membantu kita.

Sampai sini dulu.Lepas ni, aku cerita pulak. Kenapa kita perlukan supplemen. Walaupun kita tak nak, tapi kita kene pertimbangkan jugak.

Dengar dulu cerita aku ...

To be Continued .......


1 comment:

  1. Saya bermotivasi untuk jadi seorang usahawan internet bila baca entri ni. Tahniah!!!!

    ReplyDelete